Υποχρεωτικό
ΠΛΗΡΟΦΟΡΙΚΗ
Εμμανουήλ Χουστουλάκης
- ΜΑΘΗΣΙΑΚΑ ΑΠΟΤΕΛΕΣΜΑΤΑ
-
Να κατανοεί το ρόλο και τη σημασία της τεχνολογίας σήμερα
Να γνωρίζει με ποιο τρόπο η τεχνολογία μπορεί να βελτιώσει την καθημερινότητα του σύγχρονου ανθρώπου.
Να κατανοεί πώς λειτουργεί ένας υπολογιστής, ποια είναι τα κύρια μέρη του και τι κάνει το καθένα από αυτά τα εξαρτήματα.
Να γνωρίζει τι είναι δεδομένα και τι πληροφορίες και να διακρίνει τους βασικούς τρόπους χειρισμού των δεδομένων
Να γνωρίζει το βασικό υλικό από το οποίο αποτελείται ο υπολογιστής και τα κύρια υποσυστήματα του
Να εκτιμά τις δυνατότητες του υλικού ενός υπολογιστή
Να αναγνωρίζει τις ανάγκες των χρηστών ενός συστήματος
Να γνωρίζει τι είναι το λογισμικό συστημάτων και ποιος ο ρόλος του
Να γνωρίζει τα βασικά στοιχεία ενός λογισμικού συστήματος
Να γνωρίζει τι είναι η γραφική διεπαφή ενός λογισμικού συστήματος
Να γνωρίζει ποια βοηθητικά προγράμματα συνοδεύουν ένα λογισμικό συστήματος
Να γνωρίζει τους βασικότερους τύπους λογισμικού εφαρμογών
Να γνωρίζει τις αρχές σχεδίασης ενός λογισμικού
Να γνωρίζει τις λειτουργίες του λογισμικού παραγωγικότητας και επιχειρηματικότητας, πολυμέσων και ψυχαγωγίας
Να γνωρίζει πώς να επιλέγει το κατάλληλο λογισμικό
Να γνωρίζει τα βασικά στοιχεία και τους τύπους ενός δικτύου
Να γνωρίζει τις κυριότερες αρχιτεκτονικές δικτύωσης
Να γνωρίζει βασικά στοιχεία για την ασφάλεια των δικτύων
Να γνωρίζει τις κυριότερες χρήσεις του διαδικτύου (εργασία, επικοινωνία, εκπαίδευση, συνεργασία, ψυχαγωγία, εμπορικές συναλλαγές, αναζήτηση πληροφοριών)
Να γνωρίζει τις βασικότερες εφαρμογές του διαδικτύου και πώς αυτές βοηθούν τον άνθρωπο σε καθημερινές του δραστηριότητες
Να γνωρίζει τις σημαντικότερες ψηφιακές συσκευές και τα πολυμέσα
Να γνωρίζει τις λειτουργίες και τα πλεονεκτήματα των ψηφιακών συσκευών για τον άνθρωπο
Να γνωρίζει τα σημαντικότερα ηθικά ζητήματα που προκύπτουν από τη χρήση της τεχνολογίας
Να γνωρίζει πώς μπορεί να διασφαλίσει ένα υπολογιστικό σύστημα
Να γνωρίζει ποιοι είναι οι βασικότεροι κανόνες για την προστασία των προσωπικών δεδομένων
Να γνωρίζει τους σημαντικότερους κινδύνους για τον υπολογιστή
Να γνωρίζει τις σημαντικότερες προεκτάσεις της επιστήμης της Πληροφορικής
Να γνωρίζει ποιες γνώσεις από το χώρο των υπολογιστών είναι πλέον απαραίτητες και αναγκαίες για την εύρεση εργασίας στον επαγγελματικό στίβο.
- ΓΕΝΙΚΕΣ ΙΚΑΝΟΤΗΤΕΣ
-
-
Αναζήτηση, ανάλυση και σύνθεση δεδομένων και πληροφοριών, με τη χρήση και των απαραίτητων τεχνολογιών
-
Προσαρμογή σε νέες καταστάσεις
-
Λήψη αποφάσεων
-
Αυτόνομη εργασία
-
Άσκηση κριτικής και αυτοκριτικής
-
Ομαδική εργασία
-
Προαγωγή της ελεύθερης, δημιουργικής και επαγωγικής σκέψης
-
Εργασία σε διεθνές περιβάλλον
-
Εργασία σε διεπιστημονικό περιβάλλον
-
Παράγωγή νέων ερευνητικών ιδεών
-
- ΠΕΡΙΕΧΟΜΕΝΟ ΜΑΘΗΜΑΤΟΣ
-
-
Ο ρόλος της τεχνολογίας σήμερα – Η Ιστορία του προσωπικού υπολογιστή – Βασικές αρχές πληροφοριακών συστημάτων - Εξέλιξη και εξάπλωση των τεχνολογιών
-
Υπολογιστές – Επισκόπηση – Τύποι υπολογιστών – Συσκευές Εισόδου – Συσκευές Εξόδου - Εξαρτήματα – Επεξεργασία & Μνήμη – Αποθήκευση δεδομένων – Σύνδεση περιφερειακών συσκευών – Εργονομία υπολογιστών
-
Δεδομένα & Πληροφορίες - Διαχείριση δεδομένων – Εξόρυξη – Αναζήτηση – Αποθήκευση – Τυποποίηση δεδομένων
-
Υλικό του υπολογιστή – Κατανόηση & εκτίμηση του Υλικού – Αποτίμηση – Βασικά υποσυστήματα του υπολογιστή (CPU, Μνήμης, Αποθήκευσης, Γραφικών, Ήχου, Περιφερειακά) – Αναγνώριση αναγκών χρηστών
-
Λογισμικό συστημάτων – Βασικά στοιχεία λειτουργικών συστημάτων – Γραφική Διεπαφή – Οργάνωση αρχείων – Βοηθητικά προγράμματα
-
Λογισμικό εφαρμογών – Βασικές αρχές – Διαχείριση Λογισμικού – Αρχές Σχεδίασης - Αξιολόγηση ευχρηστίας λογισμικού - Λογισμικό παραγωγικότητας – Λογισμικό επιχειρηματικότητας – Λογισμικό πολυμέσων & ψυχαγωγίας – Το μοντέλο Cloud
-
Δικτύωση – Σύνδεση συσκευών Πληροφορικής – Πώς λειτουργούν τα Δίκτυα – Αρχιτεκτονική – Στοιχεία & Ταξινόμηση δικτύων – Εγκατάσταση & Ρύθμιση Παραμέτρων Οικιακών Δικτύων – Ασφάλεια Δικτύων – Κρυπτογράφηση Δεδομένων
-
Χρήση του Διαδικτύου – Βασικές έννοιες – Πρωτόκολλα - Πώς λειτουργεί – Προσπέλαση & Περιήγηση στο Web – Αποδοτική αναζήτηση - Μεταδεδομένα & Μηχανές Αναζήτησης – Θέματα Ασφάλειας Περιήγησης
-
Επικοινωνία & Συνεργασία στο Διαδίκτυο – Ηλεκτρονικό Ταχυδρομείο - Ηλεκτρονικές Εμπορικές Συναλλαγές – Κοινωνική Δικτύωση – Ψυχαγωγία στο Web – Εκπαιδευτική αξία διαδικτύου – E-learning
-
Ψηφιακές Συσκευές & Πολυμέσα – Ψηφιακή Σύγκλιση – Τηλεφωνία & Smartphones – Tablets – Notebooks – Ultrabooks – Η Εποχή της Ψηφιακής Πληροφορίας – Ψηφιακά Πολυμέσα (Μουσική, Φωτογραφία, Βίντεο) – Αποθήκες ψηφιακών δεδομένων
-
Η Ηθική στην τεχνολογία της Πληροφορικής – Τι είναι Ηθική – Κοινωνική δικαιοσύνη – Ελευθερία Λόγου - Πνευματική Ιδιοκτησία & Λογοκλοπή - Προστασία Ιδιωτικού Απορρήτου – Κατάχρηση της τεχνολογίας – Διαδικτυακός εκφοβισμός
-
Διασφάλιση ενός υπολογιστικού συστήματος – Ηλεκτρονικό Έγκλημα και κλοπή ταυτότητας – Ιοί υπολογιστών – Αποτροπή μολύνσεων από ιούς – Σπαμ – Κακόβουλο λογισμικό - Πώς λειτουργούν οι χάκερ – Περιορισμός πρόσβασης σε ψηφιακά δεδομένα – Διαχείριση διαδικτυακών οχλήσεων – Προστασία & Διαχείριση Ευαίσθητων Προσωπικών Δεδομένων – Θεσμοί, Κανονισμοί & Αρχές Συμμόρφωσης
-
Κοινωνική Μηχανική – Πληροφορική & Διαθεματικότητα – Προεκτάσεις της επιστήμης της Πληροφορικής – Διαστημική - Τηλεματική - Ρομποτική - Βιομετρία – Τεχνητή Νοημοσύνη – Πληροφορική & ΤΠΕ – Προκλήσεις για το μέλλον της Πληροφορικής – Καριέρα & Απαραίτητες Γνώσεις Πληροφορικής
-
- ΟΡΓΑΝΩΣΗ ΔΙΔΑΣΚΑΛΙΑΣ
-
Δραστηριότητα
Φόρτος Εργασίας Εξαμήνου
Διαλέξεις
(13 εβδομάδες διδασκαλίας με 3 ώρες ανά εβδομάδα)
39 ώρες (1,56 ECTS)
Εργαστηριακά μαθήματα
(13 εβδομάδες διδασκαλίας με 2 ώρα ανά εβδομάδα)
26 ώρες (1,04 ECTS)
Μελέτη και εκπόνηση 2 ασκήσεων εκτός τάξης, στο χώρο μελέτης του φοιτητή
(6 ώρες έκαστη)
12 ώρες (0,48 ECTS)
Μελέτη για τις τελικές εξετάσεις
(μη καθοδηγούμενη μελέτη)
21 ώρες (0,84 ECTS)
Εξετάσεις
2 ώρες (0,08 ECTS)
Σύνολο Μαθήματος (25 ώρες φόρτου εργασίας ανά πιστωτική μονάδα)
100/ 4 ECTS
- ΑΞΙΟΛΟΓΗΣΗ ΦΟΙΤΗΤΩΝ
-
Η αξιολόγηση του μαθήματος θα προκύψει μέσα από το άθροισμα των δύο (2) παρακάτω στοιχείων:
-
του συνολικού βαθμού των 2 επαναληπτικών εργαστηριακών ασκήσεων του εξαμήνου, κάθε μια εκ των οποίων έχει βαρύτητα 20% επί του τελικού βαθμού του μαθήματος, άρα και για τις δύο εργασίες η συνολική βαρύτητα είναι 2x20%=40% (βαρύτητα 40%). Κάθε εργαστηριακή άσκηση αποτελεί μια πρακτική σε εργαστηριακά θέματα και ο φοιτητής οφείλει να την παραδώσει σε συγκεκριμένη ημερομηνία ηλεκτρονικά μέσω e-class.
- του τελικού βαθμού στις γραπτές εξετάσεις (βαρύτητα 60%). Οι τελικές γραπτές εξετάσεις περιλαμβάνουν εξέταση σε ερωτήσεις πολλαπλής επιλογής, επιλογή σωστού-λάθους, ερωτήσεις συμπλήρωσης κενού και ερωτήσεις αντιστοίχισης.
-
- ΣΥΝΙΣΤΩΜΕΝΗ ΒΙΒΛΙΟΓΡΑΦΙΑ
-
-Προτεινόμενη Βιβλιογραφία :
-
Alan Evans, Kendall Martin, Mary Anne Poatsy, Εισαγωγή στην Πληροφορική: Θεωρία και πράξη, (επιμέλεια: Σταματίου Α.), Εκδόσεις Κριτική.
-
David Kroenke, Randall Boyle, Πληροφοριακά Συστήματα Διοίκησης στην Πράξη, (επιμέλεια: Ταραμπάνης Κ., Πολλάλης Ι., Λαζακίδου Α.), Εκδόσεις Πασχαλίδη.
-
Patricia Wallace, Πληροφοριακά Συστήματα Διοίκησης, (επιμέλεια: Π.Χατζόγλου), Εκδόσεις Κριτική.
-Συναφή επιστημονικά περιοδικά:
Information Systems
https://www.journals.elsevier.com/information-systems
International Journal of Information Management
https://www.journals.elsevier.com/international-journal-of-information-…
Applied Computing and Informatics
https://www.journals.elsevier.com/applied-computing-and-informatics
-
- URL ΜΑΘΗΜΑΤΟΣ ΣΤΟ ECLASS